Christer Ekelunds blogg

Christer Ekelunds blogg

Utveckling och förändring

I den här bloggen kommer jag huvudsakligen beskriva kundcase som vi på E&P har arbetat med eller som jag av andra skäl tycker är intressanta. Jag vill förmedla kunskap, insikter och tankar för att du som läsare ska få inspiration i ditt dagliga värv.

Origo

Hur vi arbetarPosted by Christer Ekelund 2016-09-10 12:15:03
Vi har ett antal modeller som vi använder men här tänkte jag kort presentera vår Origomodell.

En av våra grundmodeller som vi använder när vi arbetar med kunder är en modell vi valt att kalla Origo. Detta då den syftar till att beskriva ett nolläge eller utgångsläge för kommunikationen.

Att definiera en modell har inget självändamål, men underlättar i vår kunddialog då vi kan visa hur vi utvecklar kundens kommunikation.
Första steget i vår modell, som vi visar här nedan är någon form av inspiration. Det kan vara en föreläsning av oss, någon extern eller att vi anordnar ett möte med en relevant auktoritet. Syftet är ju oavsett att, förutom att inspirera, tillföra kunskap eftersom vi vet att kunskap är utgångspunkten för all utveckling.
Om kunden väljer att arbeta vidare med oss gör vi en förstudie som bl a innebär att vi kartlägger befintlig kommunikation. Vi gör en s k onepager på alla centrala element i kommunikationsplattformen, identifierar brister och föreslår förbättringar.

Nästa steg blir att hjälpa till att mejsla fram kommunikationens kärna, eller identiteten. Detta är inget som skapas eller "hittepå", utan vår uppgift är att hitta och tydliggöra det som redan finns.
Vi arbetar i detta steg med korta workshops, eller speedshops som vi valt att kalla dem.Som stöd använder vi en annan modell, som jag kanske återkommer till längre fram, som heter Kiplings sex slavar. Före speedshopen gör vi också en enkät bland deltagarna, och i bland även hos en större population.

Efter speedshopen sammanställer vi resultatet, vilket utmynnar i en uppdaterad kommunikationsplattform, GAP-analys som pekar på förbättringsområden och uppdaterade värdebudskap (där vi använder ytterligare en modell som heter NOSE).

När vi träffar kunden och presenterar våra slutsatser gör vi det i två block. Det första blocket är huvudsakligen faktabaserat och rationellt. Den andra delen innebär att vi släpper sargen och ger kunden exempel på nya sätt att uppträda och uttrycka sig. Och det är här vi knyter ihop den inledande inspirations- och kunskapsföreläsningen med ett konkret förslag.

Och på vägen har vi förhoppningsvis tillfört kunden tillräckligt med insikter att de har modet att "take the big leap" och visa vilka de verkligen är.

Läsa gärna hur Lotus Travel reagerade på vår hemsida.

Det var allt för denna gång.
Christer

  • Comments(0)//christer.ekelundplars.se/#post4

Sociala medier

ReflektionerPosted by Christer Ekelund 2016-08-30 20:27:58
Ikväll deltog jag i en av marknadsföreningens nätverksträffar. Ämnet var kriskommunikation och vi gästades av en kille som heter Lars-Ove Wennblom som var bra. Men ännu bättre, och så här kan det ju bli när inspirerande och kunniga personer nätverkar förutsättningslöst, var Malin Ström. Hon har ett eget företag som specialiserat sig på hur vi ska agera i sociala medier.
Nya insikter och kunskap.
Bokar en möte med henne det första jag gör i morgon.

  • Comments(0)//christer.ekelundplars.se/#post3

Nu är vi dubbelt så många

Nytt om Ekelund & PlarsPosted by Christer Ekelund 2016-08-30 20:24:40
Idag kom två nya medarbetare till kontoret. Vi kommer snart presentera dem på hemsidan men redan nu kan jag berätta att vi har knutit Cia Otterström, AD, och Anders Heidenberg, copy, till oss. Samtidigt har vi också knutit Emanuel Schütt till oss. Emanuel utvecklar hemsidor och är en lysande fotograf (se några av hans bilder på auroramusic.se). Så helt plötsligt blev vi dubbelt så många.

  • Comments(0)//christer.ekelundplars.se/#post2

Ny hemsida

Aktuella uppdragPosted by Christer Ekelund 2016-08-24 12:24:41
Skomakarens barn är ju en träffsäker liknelse som dessutom ofta är giltig för många företag och personer. Nu har i vilket fall Ekelund & Plars uppdaterat hemsidan och där finns ett antal nya och spännande referenscase.

Gå till hemsidan.

Ett av dessa uppdrag var företaget Office 360 som kom till oss för att de var oroliga för företagsnamnets likhet med Microsofts produkter. Klokt. Microsoft kan nog låta en hel del passera under radarn men när man växer och börjar ta plats, är risken uppenbar att juristerna knackar på dörren. Förresten något som en annan av våra kunder fick erfara när Folksam tog kontakt, mindre vänligt, och påpekade att den babyblå färgen och typsnittet var för likt Folksams logga. Där tog dock Folksam tillbaka kravet efter lite tydliggörande korrespondens.
För Office 360 fanns inga sådana alternativ, utan där blev det en kreativ process där vi hjälpte ledningen att arbeta fram en ny identitet och kommunikationsplattform. Förutom att kunden var nöjd är vi särskilt nöjda med den nya färgspralliga logotypen som förutom den som visas här, också togs fram i några olika varianter varav en i guld.
Här blev processen också ett momentum för kundaktiviteter och stolta medarbetare.

I nästa blogginlägg kommer jag presentera några av våra nya kollegor som flyttat in till oss på Sibyllegatan 18.

Hälsar Christer mitt i indiansommarvädret.



  • Comments(0)//christer.ekelundplars.se/#post1

Cykelvasan och ett möte

StorytellingPosted by Christer Ekelund 2016-08-24 11:44:56

För en vecka sedan var jag uppe Dalarna och cyklade Cykelvasan för femte gången och jag lyckades än en gång hålla mig under ”skamgränsen” fyra timmar. Hur det är att cykla 95 km i skogen kommer jag kanske återkomma till, det som var mest minnesvärt med den här resan var mötet med Sven på kvällen. Vi var bjudna på middag hos honom eftersom hans son är en i gänget vi cyklar med. Han är en 79-årig företagare som fortfarande brinner för sina företag och sitt arv. Hans berättelse om hur hans far ställdes inför ett ultimatum av Svens farfar att ta över företaget med orden ”att du gör bäst att tacka ja till mitt erbjudande för det är ingen annan som vill anställa dig”, var fängslande. Det som idag är ett stort industriföretag med många 100 anställda började alltså med en far som förödmjukade sin son. Eller kanske i någon välmening försökte ge sonen en välförtjänt spark ut i livet. Berättelsen fortsatte sedan med hur Svens far var tvungen att försöka hitta finansiering, 10 000 kr, vilket ledde till möten med dåtidens allra mäktigaste personer inom svenskt näringsliv.

Alla företag, organisationer och även vi som enskilda personer, har en berättelse att berätta. Gör vi det på ett bra sätt med dramaturgi och inlevelse, kan vi göra avtryck som lever länge i mottagarens huvud. Kanske t o m resten av livet. Och jag tänker då på berättelser som många av oss delar. David och Goliat, Emil i snickerboa, Kamprad och IKEA: Berättelser som har skapat ett eget litet rum i våra hjärnor.

Att blogga är ju också att skapa berättelser, gärna fyllda av igenkännanden och aha’n. Det kommer bli en rolig utmaning.

Och vad gäller Sven och hans företag så återkommer jag till det längre fram.

Christer



  • Comments(0)//christer.ekelundplars.se/#post0